Ateliermuseum Jac Maris

Nieuwsbrief juni 2021

Het Marishuis is weer geopend! En we zijn meteen begonnen met een nieuwe bijzondere tentoonstelling. Getoond wordt het werk van Jac Maris uit de crisisjaren. Het zijn werken deels uit eigen collectie, deels uit de particuliere collectie van dhr. Martinus Martens.

In 1923 werd de kunstenaar Jac Maris 23 jaar. Hij trouwde, zette een reclamebureau op en dacht goed aan het leven te beginnen. Een jaar later echter werd zijn bureau failliet verklaard, hij kon de huur van zijn huis in de Jacobslaan niet meer betalen en verhuisde toen van Nijmegen naar wat een omgebouwde boerenschuur was in het dorp Heumen. De tijd zat ook tegen: tussen de twee wereldoorlogen was het crisistijd. Hoe kwam de jonge kunstenaar deze uiterst moeilijke jaren door?

 

Maris was een noeste werker, die niet bij de pakken neerzat. Hij ging exposeren om zijn werk te kunnen verkopen en werd daarom lid van kunstenaarsverenigingen in Nijmegen, Amsterdam en Maastricht. Als kleinzoon van de beroemde Jacob Maris van de Haagse school had hij zijn naam mee. Hij kreeg opdrachten van de kerk en van particulieren. Hij maakte een kruiswegstatie voor een kruiswegpark dat Titus Brandsma in Dokkum liet aanleggen en hij werkte voor de Nijmeegse kunsthandel Sier Uw Huis op de Berg en Dalseweg en voor kunsthandelaren elders in het land. Het museum geeft een interessant beeld van het leven van een kunstenaar in het interbellum, de jaren tussen de twee wereldoorlogen.

 

 

EEN AANWINST

Terwijl we bezig waren met het inrichten van de tentoonstelling hebben we weer een mooie aanwinst gekregen die we direct een plek konden geven bij de geëxposeerde werken: een tekening uit 1932 geschonken door de familie Rijk. Het werk is in verschillende opzichten interessant. Allereerst het onderwerp, een moeder met kind. Het is een geliefd motief van Maris. Toevallig hebben we er in de Topic van deze maand een artikel over kunnen lezen. Het werk is ingeraamd in een houten, met de hand gesneden lijst, ongetwijfeld door Maris zelf gemaakt. Hij werkte veel met hout in de jaren twintig-dertig. Ook de achterzijde heeft interessante informatie. Links boven staat “Van Jacq en zus 1932”. Wie die Jacq is, is niet zeker. Onze Jac Maris tekende in de regel met Jac, dus dat roept vragen op. Nu is die aantekening geschreven in een keurig handschrift en dat is niet dat van Maris. Zou zijn zus het werk geschonken hebben, mede namens haar broer? Dat zou kunnen verklaren dat de voornaam iets anders is geschreven. In de familie varieerde men wel meer, zo werd hij ook vaak Jack genoemd en in de pers zijn we ook Jacques wel eens tegengekomen. Of is het geschonken door derden die het bij Maris hebben gekocht? Een antwoord hebben we niet.

 

 

 

Opmerkelijk op de achterkant is de regel: “Alle auteursrechten blijven eigendom van den maker J. Maris” Maris werkte in het begin van de jaren dertig voor kunsthandel Sier Uw Huis in Nijmegen, maar hij wilde toen weer voor zichzelf beginnen. Zo liet hij in 1934 bij een bureau in Den Haag de naam Siram Studio vastleggen. Uit de aantekening op de tekening blijkt dat hij toen begon te beseffen dat het zinvol is om copyright veilig te stellen.Dan staat op de achterkant nog een aantekening van een kunsthandel, “Kunstzalen Bennewitz – Fred. Hendriklaan 82 – Leiderdorp”. Wat deze kunsthandel zou hebben gedaan is ook weer niet duidelijk, als die de tekening in behandeling heeft gehad, dan heeft ze dat gelukkig gedaan met respect voor lijst en het blad papier op de achterzijde met aantekeningen.

 

 

De tentoonstelling wordt begeleid door een mooi vormgegeven boek (prijs 15 euro). Ook te bestellen via de website. Voorlopig is het museum alleen op zaterdagen en zondagen geopend van 13.00 uur tot 17.00 uur.

Het vroege werk van Jac Maris door Leo Ewals
Bel ons