Ateliermuseum Jac Maris

Gemaakt in Gelderland

Gemaakt in Gelderland GiG2015_logo_RGBConservator Leo Ewals en kunsthistorica Ietje Pinckers gaven op 14 juni 2015 een powerpointpresentatie Maris en het scheppend ambacht over de ambachtelijke kant van het kunstenaarschap in ons museum. Met deze activiteit namen wij deel aan het festival Gemaakt in Gelderland.

Cire perdue 3Stier 1984 a
Maris gebruikt de cire perdue methode voor bronzen stier 1984

Jac Maris is 80 jaar actief geweest als kunstenaar, van zijn 14e tot 94ste . Hij zette de eerste stappen op de weg der kunsten in het atelier van Achilles Moortgat in Kleef, studeerde kort op de academie in Düsseldorf , bezocht de keramische industrie te Meissen, leerde verder in Londen en Parijs. Zijn hele leven was hij gefascineerd door technieken en materialen. In de vooroorlogse decennia werkte hij met natuursteen, keramiek en kunststeen of gietsteen. Na de oorlog bleef hij daarmee actief, maar gebruikte ook epoxy, werkte in brons en creëerde beelden in granito. Daarmee geeft zijn carrière een boeiend beeld van de beeldhouwkunst in het Nederland van de twintigste eeuw. Bovendien is Maris jaren actief lid geweest van de vereniging Scheppend Ambacht Gelderland, en ook dat komt ter sprake.

Voor het maken van beelden komt vaak veel meer kijken dan men denkt. Hoe hakte hij zijn beelden? Wat voor gereedschap gebruikte hij en welke soorten steen koos hij? Op welke temperaturen bakte hij zijn keramiekbeelden en zijn faïence-fresco's, zoals hij de vlakke keramiekreliëfs graag noemde.

In de ruimte achter Willy's boudoir in ons museum kan men de oven nog zien die Maris in 1957 kocht bij het Nijmeegse bedrijf Willem Smit. Hoe gaf hij zijn kunststenen beelden stevigheid? En wat is kunststeen eigenlijk? Hoe kwamen zijn bronzen beelden tot stand? Leo Ewals spreekt over keramiek en kunststeen procédés, Ietje Pinckers, die zelf ook actief is als kunstenares, laat zien hoe brons gegoten wordt.


wikipedia-iconEpoxy
Faience

Bel ons